lørdag 1. juni 2024

Reisebeskrivelse - Togreiser i Sveits





    

Turen går fra Tirano i Nord Italia, over fjellpasset Piz Bernina (ca. 4.000 moh.) til St. Moritz i Sveits. Denne turen kan tas tur/retur på en dag. Togturen står på UNESCO verdensarvliste. Toget starter turen midt i byen, men etter en kort stund går toget gjennom trange bygater før man plutselig er midt i naturen og på vei opp mot fjellet.

Glacier Express

     

Turen starter i St. Moritz og ender opp i Zermatt. Glacier Express og Bernina Express er drevet av det samme togselskapet og rutene er koblet sammen i St. Moritz. Glacier Express er ca. 290 km. lang og underveis er det 1.500 høydemeter fra det laveste til det høyeste punktet. Banen er (som de fleste i Sveits) driftet av private togselskap. Disse 2 drives av selskapene Rhaetian Railway og Matterhorn Gotthard Railway. Det tok 10 år å bygge banen og det første toget gikk her i 1930, men det gikk nesten 50 år før man greide å passere Furka-passet på vinterstid. De gamle damp lokomotivene ble utrangert og sendt til Vietnam i 1947. I 1990 ble de samme lokomotivene hentet hjem igjen og satt inn på de gamle rutene. De rutene som har damp lokomotiv, er i dag de mest populære.


Gornegrat Bahn

    

Gornegrat Bahn er en tannstangbane som går fra sentrum i Zermatt og opp til det gamle sol-observatoriet (nå et eksklusivt hotell) på toppen av fjellet Gornegrat. Dette ligger helt på grensen til Italia og like ved toppen av Monte Rosa som er det høyeste fjellet i Italia. På vei opp, og fra observatoriet på toppen, er det en imponerende utsikt mot det ikoniske fjellet  Matterhorn – herfra ser man også 10 fjelltopper som er høyere enn 4.000 moh. Fra Zermatt går det en imponerende gondolbane over til Cervina i Italia. Man bytter gondol på den siste strekningen, men i fint vær er det en imponerende (og dyr) tur.


Jungfrau Bahn

   

   

Toget går fra Interlaken via den bilfrie byen Wengen, opp Kleine Scheidegg og gjennom fjellet Eiger før den når toppen av Junfraujoch. Dette er Europas høyeste jernbane (ca 3.800 moh.) og på toppen ligger det en meteorologisk forskningsstasjon - delvis inne i isbreen. Wengen er et av Europas mest berømte skisportsteder og byen er helt bilfri, det er faktisk ingen bilvei opp og eneste tilgangen er å gå opp fjellet eller å ta den lokale jernbanen (Jungfrau Bahn) opp til byen. Wengen og fjellene rundt står på UNESCO verdensarvliste

 

Steder du passerer på veien


Milano

Turen kan starte i Milano. Byen er lett tilgjengelig med gode flyforbindelse til de fleste storbyene i Europa. I Milano er det to flyplasser, Malpenza og Linate. Fly til og fra Norden lander stort sett på Malpenza. Hvis man ikke har vært i Milano før kan man ta toget til sentrum, bruke dagen i denne spennende byen og heller dra videre dagen etterpå

Det tar ca. 55 minutter å reise fra Milano hovedstasjon (Porta Garibaldi) til Como (San Giovanni) med tog, men det finnes raskere togruter og da rekker du det på ca. 30 minutter. Strekningen er bare 37 km lang og det er 95 avganger i døgnet – så det blir uansett ikke lenge å vente. Reiser du fra flyplassen går toget fra stasjonen i kjelleren under terminalbygget

Varenna

Man trenger ikke å stoppe i byen Como, men kan fortsette videre til Varenna som ligger på østside av Comosjøen. Dette er en liten sjarmerende gammel fiskelandsby, spesielt nede langs sjøen der husene er malt i glade farger. Det er her du finner små spisestedene, det koselige torget med uteservering og de mange kaffe- og vinbarene. Hvis man stopper i Varenna anbefales og en båttur ut til Bellagio.

Bellagio

Dette er en original liten italiensk by med en spennende historie sjarmerende originalt italiensk bymiljø. Denne lille byen har vært brukt som mål i bl.a. Giro d’Italia og Tour d’France. – og ikke minst som locations for berømte filmer. Her finner du og «Sommerhuset» til den amerikanske Rockefeller familien, Villa Serbelloni og parken rundt soen er laget som en terrassehage på 1700-tallet. Denne parken ble brukt i en scene i filmen Starwars, episode 2.  Scenen som ble tatt opp her var fra Prinsesse Leia Organa’s erindringer om sitt barndomshjem. Bellagio er også brukt i mange andre filmer og hele området rundt Comosjøen er flittig brukt i bl.a. James Bond filmene.

Bellagio ligger på en odde som stikker ut i Comosjøen. Det er kjent for sine brosteinsbelagte gater og mange elegante bygninger. Like i nærheten ligger «Tower of the Arts», der det ofte er utstillinger av internasjonale kunstnere. Her er også den romanske San Giacomo-kirken og hvis man har en viss nautiske interesse er det verd å ta et besøk i «Museum of Navigational Instruments» som ligger nær den steinete Loppia-stranden.

Tirano

Det går tog mellom Varenna og Tirano. Byen ligger like ved den sveitsiske grensen og er i alle tider blitt brukt som grenseby for handel mellom Sveits og Italia. Mellom Tirano i Italia og St. Moroitz i Sveits gikk det flere gamle handelsruter over fjellet. Grensen mellom Italia og Sveits går over toppen av den 4.000 meter høye fjellkjeden som heter Piz Bernina. På grunn av at det ofte var store snømengder i dette området kunne handelsruten bare benyttes om sommeren og dette var utgangspunktet og argumentet for å starte byggingen av jernbanen som i dag heter Bernina Express.

I dag er det moderne tog med store panoramavinduer for passasjerer. Det er mulig å ta toget begge veier i løpet av dagen, men anbefalingen er heller å stoppe i St. Moritz og gå på Glacier Express for å reise videre neste dag.

Når man går på toget i Tirano ser det ut som en vanlig jernbanestasjon i en middels beskjeden by, men etter bare noen hundre meter skjærer hele togsettet inn gjennom byen og da er det nesten som å kjøre trikk. Sporet går rett gjennom gatene og krysser over rundkjøringer. Enkelte steder er det så trangt av man har kutter hjørnene av de husene som ligger nærmest sporet. Etter en kort stund kommer man til den imponerende viadukten «Kreizviadukt» som går i en sirkel på 360 grader, men den løfter sporet ca. 30 meter opp i terrenget. Det er flere slike konstruksjoner på vei opp fjellsiden og mange av disse går i vendetuneller inne i fjellet.

Alp Grüm

Første stopp på vei over fjellet er ved den gamle stasjonen Alp Grüm. Dette var en gammel skyss stasjon, men i dag er det lite hotell med en egen restaurant. De fleste som går av toget her, er studenter og ivrige fjellfolk. Utsikten (på venstre side av toget) er formidabel og på toppen ser man isbreen «Vadret da Palü» og i bunn av dalen ligger innsjøen «Lach da Palü». Fjelltoppene som omkranser breen, er Piz Palü (3.901 moh.) og Piz Varuna (3.450 moh). Den vanligste fjellturen går på «Panorama stien» fra Alp Grüm. Forfatteren Marcel Prost tok den turen i 1896 og da skal han visstnok ha sagt «Herfra kan man se hele Italia» 

St. Moritz
St. Moritz (og Zermatt) er begge fjellbyer som oppstod den gangen engelske turister reiste rundt i Sveits. Mange av fjelltoppene i Sveits er (som i Norge) besteget første gang av engelske fjellklatrere. Tar man en tur på de gamle gravplassene i disse landsbyene er det overraskende mange engelske navn på gravstøttene. I dag er St. Moritz er verdenskjent skisportsted.

 

Chur er krysningspunkt for flere av jernbanene i Sveits. Tar man Glacier Express hele strekningen passeres Chur som en del av denne turen. Dersom man allerede nå vil til Luzern, er det her man bytter tog…

 

Oberalp Pass

Oberalp passet (2.048 moh) er ikke blant de mest dramatiske fjellovergangene i Sveits. Dette passet ligger mellom kantonene Uri og Graubünden og må passeres fra Flims og Rhine Gorge (som er den ene av Rhinens to kilder) på vei fra Andermatt. På toppen av passet ligger restene etter et gammelt militært anlegg med bygninger og taubaner, samt et lite hotell som er oppkalt etter fjellet i bakgrunnen, Piz Calmot.

Andermatt

Andermatt er en liten perle av en alpeby. Den ligger i et historisk område og har gjennom tidene hatt besøk av Napoleons sin hær ("...da de over Alpene dro...") og av den russiske hæren under 1. verdenskrig. Den berømte alpinisten Bernard Russi – som ble verdensmester i utfor og som designet alpinanleggene på Kvitfjell og Hafjell – er født og oppvokst i Andermatt. Han har fått det mest dramatiske hoppet i Kvitfjell oppkalt etter seg - «Russispranget». Alpinistene hopper her opp mot 80 meter på tross av at de forsøker å holde begge skiene på bakken. I dag bor faren til fotballspilleren Erling Braut Haaland som skatteflyktning i Andermatt – eller han har i alle fall en postkasse her.

Lenzeheide

Lenzeheide er kjent for 3 ting. Det er et kjent sveitsisk skisted, det er reserve arena for den alpine verdenscupen og det er det eneste stedet Rhätische Bahn (altså Glacier Express) har sporet av siden den ble åpnet i 1888. En lun og koselig liten landsby som er god tilrettelagt for aktiviteter på sommer som på vinter. Ved denne byen var det en gang en elv. Denne er nå regulert slik at det er 2 store vann med park rundt. Dette ligger helt inn til byen og benyttes flittig av både byens innbyggere og av turister. I Lenzeheide settes det og hvert år opp en ny kunstinstallasjon

Zermatt

Zermatt er kanskje den mest spesielle og finest beliggende fjellbyen i Sveits. For å komme opp hit må man ta toget. Byen ligger med foten av ikoniske Matterhorn. I nærområdet rundt denne lille byen er det 460 hoteller og hele 52 ski- og heisannlegg som gir 100 vis av muligheter i et alpint landskap som går fra byens sentrum på 1.610 moh. og opp til toppen av den lengste heisen som stopper på 3.882 moh. Det er spesielt 2 fjellbaner som er verd et besøk - hele året. Det er "Gornegrat banen", en spesiell tannstangbane som går fra sentrum av Zermatt og opp til det kombinerte hotell  og solobervatoriet på toppen av fjellet Gornegrat og så er det gondolbanen som går fra sentrum av Zermatt og opp til toppen av fjellet Kleine Matterhorn. Herfra kan man - hvis man vil - ta en ny bane videre ned til Cervina i Italia.

Gornegrat

Det går en helt spesiell og bratt tannstangbane (Gornegrat Bahn) fra sentrum av Zermatt og opp til det kombinerte hotell og solobservatoriet på toppen av fjellet som heter Gornegrat. Nå det ligger ett solobservatoriet akkurat her så sier vel det sitt om hvor klar himmelen er, hvor mørk natten er - og kanskje også hvor mange soldager det er i dette fjellandskapet. Fra toppen ved hotellet kan man se mer enn 10 fjelltopper som er høyere enn 4.000 m.o.h. og det mest dominerende og berømte fjellet er Matterhorn. Toppen av fjellet Gornegrat ligger helt på grensen til Italia. Fjellmassivet "Monte Rosa" - som er Italias høyeste fjell - ligger bare et steinkast fra toppen.  

Til slutt….eller egentlig kanskje før man starter

Man kan faktisk tenke seg en rundtur som starter i Milano og går med tog eller buss til Como sjøen. Dette er den 2. største innsjøen i Italia. Her anbefales det et besøk i enten Varenna eller Bellagio – eller kanskje begge - før man fortsetter med tog eller buss videre til Tirano. Der går man ombord på Bernina Express som går til St. Moritz i Sveits. I St. Moritz skifter man tog fra Bernina Express til Glacier Express og fortsetter via Andermatt til Zermatt. Underveis kan man gå av og på toget på stedene beskrevet her – bare sjekk at du har kjøpt en gyldig billett for dette.

Er det bra vær rundt Zermatt kan man ta Gornegrat banen fra sentrum av byen og opp til toppen og av fjellet. Her oppe er det en formidabel utsikten til Matterhorn (4.478 moh) og Monte Rosa massivet med det nest høyeste fjellet i Italia (Dufourspitze, 4.634 moh) formidabel. En dag eller to senere kan man ta den nye gondolbanen fra Zermatt og opp til Kleine Matterhorn. Videre derfra over grensen til Cervina i Italia og så en ny italiensk gondolbane ned fra fjellet. Tilbake til Como sjøen med buss for en natt (eller kanskje en uke) i Varenna eller Bellagio. Deretter tog til Milano og fly hjem. Alternativt kan man også reise fra Zermatt med tog til Zürich og fly derfra videre hjem… 

Mulig det blir mye (lang tid og mye penger) hvis man også vil ha med seg Jungfrau Bahn, men det er ikke så langt til Interlaken dersom det er et aktuelt alternativ. Personlig ville jeg tatt det som en egen tur og da heller brukt noen dager/uker i områdene og fjellene rundt Wengen og Mürren – kanskje og med start eller avslutting av turen i Venezia....

Husk å forhåndsbestille togbilletter for ellers får du i beste fall en ståplass

Flere togturer i Europa