Turen starter i St. Moritz og ender opp i Zermatt. Glacier Express og Bernina Express er drevet av det samme togselskapet og rutene er koblet sammen i St. Moritz. Glacier Express er ca. 290 km. lang og underveis er det 1.500 høydemeter fra det laveste til det høyeste punktet. Banen er (som de fleste i Sveits) driftet av private togselskap. Disse 2 drives av selskapene Rhaetian Railway og Matterhorn Gotthard Railway. Det tok 10 år å bygge banen og det første toget gikk her i 1930, men det gikk nesten 50 år før man greide å passere Furka-passet på vinterstid. De gamle damp lokomotivene ble utrangert og sendt til Vietnam i 1947. I 1990 ble de samme lokomotivene hentet hjem igjen og satt inn på de gamle rutene. De rutene som har damp lokomotiv, er i dag de mest populære.
Gornegrat Bahn er en tannstangbane som går fra sentrum i Zermatt og opp til det gamle sol-observatoriet (nå et eksklusivt hotell) på toppen av fjellet Gornegrat. Dette ligger helt på grensen til Italia og like ved toppen av Monte Rosa som er det høyeste fjellet i Italia. På vei opp, og fra observatoriet på toppen, er det en imponerende utsikt mot det ikoniske fjellet Matterhorn – herfra ser man også 10 fjelltopper som er høyere enn 4.000 moh. Fra Zermatt går det en imponerende gondolbane over til Cervina i Italia. Man bytter gondol på den siste strekningen, men i fint vær er det en imponerende (og dyr) tur.
Steder du passerer på veien
Turen kan starte i Milano. Byen er lett tilgjengelig med
gode flyforbindelse til de fleste storbyene i Europa. I Milano er det to
flyplasser, Malpenza og Linate. Fly til og fra Norden lander stort sett på Malpenza.
Hvis man ikke har vært i Milano før kan man ta toget til sentrum, bruke dagen i
denne spennende byen og heller dra videre dagen etterpå
Det tar ca. 55 minutter å reise fra Milano hovedstasjon (Porta
Garibaldi) til Como (San Giovanni) med tog, men det finnes raskere
togruter og da rekker du det på ca. 30 minutter. Strekningen er bare 37 km lang
og det er 95 avganger i døgnet – så det blir uansett ikke lenge å vente. Reiser
du fra flyplassen går toget fra stasjonen i kjelleren under terminalbygget
Man trenger ikke å stoppe i byen Como,
men kan fortsette videre til Varenna som ligger på østside av Comosjøen. Dette
er en liten sjarmerende gammel fiskelandsby, spesielt nede langs sjøen der
husene er malt i glade farger. Det er her du finner små spisestedene, det
koselige torget med uteservering og de mange kaffe- og vinbarene. Hvis man
stopper i Varenna anbefales og en båttur ut til Bellagio.
Dette er en original liten
italiensk by med en spennende historie sjarmerende originalt italiensk bymiljø.
Denne lille byen har vært brukt som mål i bl.a. Giro d’Italia og Tour d’France.
– og ikke minst som locations for berømte filmer. Her finner du og
«Sommerhuset» til den amerikanske Rockefeller familien, Villa Serbelloni og parken
rundt soen er laget som en terrassehage på 1700-tallet. Denne parken ble brukt i
en scene i filmen Starwars, episode 2. Scenen som ble tatt opp her var fra Prinsesse Leia
Organa’s erindringer om sitt barndomshjem. Bellagio er også brukt i mange andre
filmer og hele området rundt Comosjøen er flittig brukt i bl.a. James Bond
filmene.
Bellagio
ligger på en odde som stikker ut i Comosjøen. Det er kjent for sine
brosteinsbelagte gater og mange elegante bygninger. Like i nærheten ligger «Tower
of the Arts», der det ofte er utstillinger av internasjonale kunstnere. Her er
også den romanske San Giacomo-kirken og hvis man har en viss nautiske interesse
er det verd å ta et besøk i «Museum of Navigational Instruments» som ligger nær
den steinete Loppia-stranden.
Det går tog mellom Varenna og Tirano. Byen ligger like ved
den sveitsiske grensen og er i alle tider blitt brukt som grenseby for handel
mellom Sveits og Italia. Mellom Tirano i Italia og St. Moroitz i Sveits gikk det
flere gamle handelsruter over fjellet. Grensen mellom Italia og Sveits går over
toppen av den 4.000 meter høye fjellkjeden som heter Piz Bernina. På grunn av
at det ofte var store snømengder i dette området kunne handelsruten bare
benyttes om sommeren og dette var utgangspunktet og argumentet for å starte
byggingen av jernbanen som i dag heter Bernina Express.
I dag er det moderne tog med store panoramavinduer for
passasjerer. Det er mulig å ta toget begge veier i løpet av dagen, men
anbefalingen er heller å stoppe i St. Moritz og gå på Glacier Express for å reise
videre neste dag.
Når man går på toget i Tirano ser det ut som en vanlig
jernbanestasjon i en middels beskjeden by, men etter bare noen hundre meter
skjærer hele togsettet inn gjennom byen og da er det nesten som å kjøre trikk.
Sporet går rett gjennom gatene og krysser over rundkjøringer. Enkelte steder er
det så trangt av man har kutter hjørnene av de husene som ligger nærmest
sporet. Etter en kort stund kommer man til den imponerende viadukten «Kreizviadukt»
som går i en sirkel på 360 grader, men den løfter sporet ca. 30 meter opp i
terrenget. Det er flere slike konstruksjoner på vei opp fjellsiden og mange av
disse går i vendetuneller inne i fjellet.
Første stopp på vei over fjellet er ved den gamle stasjonen
Alp Grüm. Dette var en gammel skyss stasjon, men i dag er det lite hotell med
en egen restaurant. De fleste som går av toget her, er studenter og ivrige
fjellfolk. Utsikten (på venstre side av toget) er formidabel og på toppen ser
man isbreen «Vadret da Palü» og i bunn av dalen ligger innsjøen «Lach da Palü».
Fjelltoppene som omkranser breen, er Piz Palü (3.901 moh.) og Piz Varuna (3.450
moh). Den vanligste fjellturen går på «Panorama stien» fra Alp Grüm.
Forfatteren Marcel Prost tok den turen i 1896 og da skal han visstnok ha sagt «Herfra
kan man se hele Italia»
St. Moritz
St. Moritz (og Zermatt) er begge fjellbyer som oppstod den gangen engelske
turister reiste rundt i Sveits. Mange av fjelltoppene i Sveits er (som i Norge)
besteget første gang av engelske fjellklatrere. Tar man en tur på de gamle
gravplassene i disse landsbyene er det overraskende mange engelske navn på
gravstøttene. I dag er St. Moritz er verdenskjent skisportsted.
Chur er krysningspunkt for flere av jernbanene i Sveits.
Tar man Glacier Express hele strekningen passeres Chur som en del av denne turen.
Dersom man allerede nå vil til Luzern, er det her man bytter tog…
Oberalp passet (2.048 moh) er ikke blant de mest dramatiske
fjellovergangene i Sveits. Dette passet ligger mellom kantonene Uri og
Graubünden og må passeres fra Flims og Rhine Gorge (som er den ene av Rhinens to kilder) på vei fra Andermatt. På toppen av passet ligger restene
etter et gammelt militært anlegg med bygninger og taubaner, samt et lite hotell
som er oppkalt etter fjellet i bakgrunnen, Piz Calmot.
Andermatt er en liten perle av en alpeby. Den ligger i et
historisk område og har gjennom tidene hatt besøk av Napoleons sin hær ("...da de
over Alpene dro...") og av den russiske hæren under 1. verdenskrig. Den berømte
alpinisten Bernard Russi – som ble verdensmester i utfor og som designet
alpinanleggene på Kvitfjell og Hafjell – er født og oppvokst i Andermatt. Han
har fått det mest dramatiske hoppet i Kvitfjell oppkalt etter seg - «Russispranget». Alpinistene hopper her opp mot 80 meter på tross av at de forsøker å holde begge skiene på bakken. I dag bor faren til fotballspilleren Erling Braut Haaland som skatteflyktning i
Andermatt – eller han har i alle fall en postkasse her.
Lenzeheide er kjent for 3 ting. Det er et kjent
sveitsisk skisted, det er reserve arena for den alpine verdenscupen og det er
det eneste stedet Rhätische Bahn (altså Glacier Express) har sporet av siden
den ble åpnet i 1888. En lun og koselig liten landsby som er god tilrettelagt
for aktiviteter på sommer som på vinter. Ved denne byen var det en gang en elv.
Denne er nå regulert slik at det er 2 store vann med park rundt. Dette ligger
helt inn til byen og benyttes flittig av både byens innbyggere og av turister.
I Lenzeheide settes det og hvert år opp en ny kunstinstallasjon
Zermatt er kanskje den mest spesielle og finest beliggende
fjellbyen i Sveits. For å komme opp hit må man ta toget. Byen ligger med foten
av ikoniske Matterhorn. I nærområdet rundt denne lille byen er det 460 hoteller
og hele 52 ski- og heisannlegg som gir 100 vis av muligheter i et alpint
landskap som går fra byens sentrum på 1.610 moh. og opp til toppen av den
lengste heisen som stopper på 3.882 moh. Det er spesielt 2 fjellbaner som er
verd et besøk - hele året. Det er "Gornegrat banen", en spesiell tannstangbane som går fra
sentrum av Zermatt og opp til det kombinerte hotell og solobervatoriet på
toppen av fjellet Gornegrat og så er det gondolbanen som går fra sentrum av Zermatt og opp
til toppen av fjellet Kleine Matterhorn. Herfra kan man - hvis man vil - ta en
ny bane videre ned til Cervina i Italia.
Det går en helt spesiell og bratt tannstangbane (Gornegrat Bahn) fra sentrum av Zermatt og opp til det kombinerte hotell og solobservatoriet på toppen av fjellet som heter Gornegrat. Nå det ligger ett solobservatoriet akkurat her så sier vel det sitt om hvor klar himmelen er, hvor mørk natten er - og kanskje også hvor mange soldager det er i dette fjellandskapet. Fra toppen ved hotellet kan man se mer enn 10 fjelltopper som er høyere enn 4.000 m.o.h. og det mest dominerende og berømte fjellet er Matterhorn. Toppen av fjellet Gornegrat ligger helt på grensen til Italia. Fjellmassivet "Monte Rosa" - som er Italias høyeste fjell - ligger bare et steinkast fra toppen.
Til slutt….eller egentlig kanskje før man starter
Man kan faktisk tenke seg en rundtur som starter i Milano og
går med tog eller buss til Como sjøen. Dette er den 2. største innsjøen i
Italia. Her anbefales det et besøk i enten Varenna eller Bellagio – eller kanskje
begge - før man fortsetter med tog eller buss videre til Tirano. Der går man ombord på Bernina
Express som går til St. Moritz i Sveits. I St. Moritz skifter man tog fra Bernina Express
til Glacier Express og fortsetter via Andermatt til Zermatt. Underveis kan man
gå av og på toget på stedene beskrevet her – bare sjekk at du har kjøpt en
gyldig billett for dette.
Er det bra vær rundt Zermatt kan man ta Gornegrat banen fra
sentrum av byen og opp til toppen og av fjellet. Her oppe er det en formidabel utsikten til
Matterhorn (4.478 moh) og Monte Rosa massivet med det nest høyeste fjellet i Italia (Dufourspitze, 4.634 moh) formidabel. En dag eller to senere kan man ta den nye gondolbanen
fra Zermatt og opp til Kleine Matterhorn. Videre derfra over grensen til Cervina i Italia og så en ny italiensk gondolbane ned fra fjellet. Tilbake
til Como sjøen med buss for en natt (eller kanskje en uke) i Varenna eller
Bellagio. Deretter tog til Milano og fly hjem. Alternativt kan man også reise
fra Zermatt med tog til Zürich og fly derfra videre hjem…
Mulig det blir mye (lang tid og mye penger) hvis man også vil ha med seg Jungfrau Bahn, men det er ikke så langt til Interlaken dersom det er et aktuelt alternativ. Personlig ville jeg tatt det som en egen tur og da heller brukt noen dager/uker i områdene og fjellene rundt Wengen og Mürren – kanskje og med start eller avslutting av turen i Venezia....
Husk å forhåndsbestille togbilletter for ellers får du i beste fall en ståplass