lørdag 1. juni 2024

- Reisebeskrivelse - Togturer i Portugal


De portugisiske jernbanen startet opp i 1856 og den førte linjen som ble åpnet var «Companhia dos Caminos de Ferro Prtugueses» som gikk mellom Lisboa og Carregado (38 km). Carregado ligger langs elven Tajo nordøst for Lisboa. Etter dette er Jernbanenettet kraftig utvidet, både sør for Tajo og videre nordover i landet. Det ble etter hvert også lagt nye baner som knyttet sammen de 2 største byene i Portugal (Lisboa og Porto, 27 km), og flere baner som gikk både mot Frankrike og Spania. I 1887 ble jernbanen gjennom Dourodalen åpnet. Den gikk opprinnelig helt fra Porto ved kysten av Portugal til Salamanca i Spania (ca. 500 km.). Samme år åpnet den portugisiske statsbanen (CF Estado) en ny linje som gikk på strekningen fra Lisboa til Frankrike.

I 1892 var det behov for å standardisere jernbanenettet i Portugal. Resultatet av dette ble at de fleste jernbaneselskapene forble private, men at de ble pålagt et sterkere samarbeid og standardisering, bla.a av sporvidde. Da det portugisiske monarkiet ble avskaffet og erstattet av en republikansk grunnlov oppstod det en rekke streiker blant jernbanearbeiderne. Mellom 1911 og 1923 var det 9 slike generalstreiker knyttet til jernbanen.


I 1926 ble jernbanen fra Lisboa sørover til Cascais (ca 32 km) åpnet som en av de første elektriske banene i Portugal. Den var drevet med likestrøms motorer (DC) utviklet av Thomas Edison og Michael Faraday. Georg Westinghouse og Nikola Tesla jobbet parallelt med utvikling av vekselstrøm (AC). I 1893 fikk de kontrakt på leveranse av elektrisk kraft til Niagara Falls demningen i USA og dette ble en viktig milepæl i utvikling og bruk av elektrisk energi. Thomas Edison måtte innse at det var flere fordeler med vekselstrøm enn med hans likestrøm. Selv om Thomas Edison og Nikola Tesla fikk mye av æren for sine oppfinnelser så var det mange andre som bidro med å få dette satt ut i livet (og Elon Musk er definitivt ikke en av disse!).

I 1917 ble de private linjene leid ut til selskapet CF Estado. Dette gjorde at jernbanen i Portugal ble mer ensrettet under en felles ledelse. I 1945 startet den portugisiske regjeringen arbeidet med å avslutte alle avtalene med private eiere og 6 år senere var hele jernbanenettet – med unntak av Cascais linjen - nasjonalisert. Da ble det etablert et nytt selskap som heter Sorefame og de fikk ansvar for alt rullende materiell. Fra 1945 var det stor mangel på kull og flere jernbanestrekninger i Portugal ble derfor nedlagt eller redusert. CF Estado startet utskifting av gamle damp lokomotiv til nye dieseldrevne lokomotiv. En vesentlig del av de nye lokomotivene var bygget i Sverige.

Linha do Douro

Denne jernbanestrekningen følger stort sett Douro dalen gjennom det berømte portvinsdistriktet. Opprinnelig gikk denne banen fra den berømte stasjonen Sao Bento i Porto til Barca d’Alba på grensen til Spania. Herfra fortsatte banen på spansk side helt til universitetsbyen Salamanca(UNESCO).

Hele denne jernbanelinjen ble bygget etter den spanske/iberiske sporvidden slik at de samme togsettene kunne benyttes helt ut til kysten. I 1984 ble den østlige delen av denne banen nedlagt og dermed var det heller ikke trafikkgrunnlag for banen videre til Salamanca. I dag går ikke banen lenger enn til Pociho – en samlet strekning på ca. 200 km. gjennom Douro dalen. Alle de 5 sidelinjer som var knyttet til Linha do Douro er nå også nedlagt, de 2 siste av disse ble stengt i 2009.

Dettet er bare noen eksempel på portugisiske jernbane. I flg. nettstedet Rail Ninja – der togturer kan planlegges og billetter kan kjøpes til togturer i det meste av verden - er den totale lengden på jernbanespor i Portugal 2.786 km. så her er det mange flere strekninger som kan være spennende å sjekke ut. Det merkelige er at de aller fleste av disse går i nord-sør retning, men det er kanskje nokså naturlig når man ser kartomrisset av Portugal.