I Porto er det 2 jernbanestasjoner - den ene heter Campanhã og brukes for langdistanse tog. Den andre heter São Bento og brukes til lokaltrafikk. São Bento stasjonen er den eldste og (historisk) den mest imponerende. Taket i hovedbygningen har to navn, Minho og Dovro, det gjenspeiler de 2 viktigste togrutene som gikk ut fra denne stasjonen i gamle dager - Linha do Minho gikk nordover gjennom Minho distriktet til Spania mens Linha do Dovro gikk østover langs Douro dalen mot Spania. Denne siste delen av denne banen er nå nedlagt.
Forskjellene mellom naturen i Minho og Douro påfallende. Minho er grønt, frodig og relativt lite kupert. Her produseres Vino Verde. Douro er langt med dramatisk og mye mer kupert. Her produseres Portvin (se mer forklaring om dette nederst i teksten)
I hovedbygningen på stasjonen er veggene dekket med små ca. 10x10 cm. dekorerte keramiske fliser som viser bilder med ulike sider av hverdagslivet og hovedtrekk fra byens historie. Hver hovedseksjon forteller en egen historie og består av unike håndmalte fliser - og i hallen er det 8 slike store felt som er dekorert på tilsvarende måte. I tillegg er den ene endeveggen dekorert med et spesielt bilde som viser jernbanens historie i Portugal. Til sammen er det brukt rundt 40.000 håndmalte fliser i denne hallen alene.
Dette blir jo ekstra imponerende når man tenker på hvordan det er laget. Flisene er nemlig ikke malt mens de henger på veggen, men før de er brent og glasert. Det betyr at de små flisene først må ha blitt presset og brent en gang før de deretter har blitt blitt lagt ut på en stor flate der hele bildet er blitt malt på de hvite flisene. Deretter må de ha blitt merket enkeltvis. Så er de glasert og brent på nytt før de igjen tas opp og monteres på veggen som et puslespill basert på den første merkingen. Porselens produksjon - den gangen - var en ustabil prosess, så da måtte man regne med at mange fliser ble ødelagt i løpet av denne prosessen.
Den andre delen av São Bento er - på tross av sin elegante bygningsmasse - mer tilpasset en moderne jernbanestasjon for å møte tidens krav til funksjonalitet. Her kobles den gamle metro-banen sammen med den nye utvidelsen som skal gå fra sentrum i Porto til Vila Nova de Gaia og som dermed knytte de 2 nabobyene tettere sammen.
- - - oOo - - -
Portvin produseres langs Douro elven og er vanligvis en blanding av flere druesorter for å oppnå kompleksitet, balanse og smak. For de fleste portviner kombineres flere av disse røde eller hvite druesortene. Den nøyaktige blandingen kan variere, men noen av de mest ikoniske kategoriene Ruby, Tawny, Vintage og White Port.
- Ruby er kjent for sin fruktighet og unge stil.
- Tawny er oksidert lenger og har komplekse smaker av nøtter, karamell og tørket frukt.
- Vintage portvin er laget av druer fra ett eksepsjonelt år og lagres på flaske for videre utvikling.
- Hvit portvin kan variere fra tørr til søt, og er laget av hvite druer.
- Hvit Vinho Verde er kjent for sin friskhet, lette kropp og sitruspreg, ofte med en svak sprudlende karakter (litt kullsyre).
- Rød Vinho Verde er syrlig, frisk og kan være litt rustikk, med en intens rød farge og tanniner. Serveres ofte til lokal mat.
- Rosé Vinho Verde har friske smaker av røde bær, lav alkohol og en lett, sprudlende vin som gjør den perfekt for varme dager.