Det høyeste punktet på veien over passet Col du Lautaret ligger på 2,057 moh. Området heter Hautes-Alpes og ligger i regionen Rhöne Alps, sørøst i Frankrike. Denne spesielle veien binder sammen dalene Romache og Guisane. På tross av at det er en vei gjennom høyfjellet holdes den åpen hele året. En av årsakene til dette er at veien er den raskeste forbindelsen mellom byene Grenoble og Briançon (se egen beskrivelse), men også at den er en del av “Routes des Grandes Alpes” eller den store alpeveien – en veistrekning som i seg selv er en fantastisk tur. Denne turistruten går gjennom de flotteste franske alpene mellom Geneve i nord og til den franske Riviera i sør. På denne strekningen kan man passere hele 12 imponerende franske fjellpass.
Disse store nasjonale rutene gjennom Frankrike stammer fra et vedtak som Napoleon gjorde i 1811. Beslutningen var enkel - han bestemte at det skulle etableres et nasjonalt veisystem som skulle være gratis å bruke og som skulle binde sammen landets knutepunkt med landets hovedstad på en systematisk og grei måte. Det ble da bestemt at det skulle bygges noen spesielle veistrekninger som i dag utgjør en total strekning på 365.000 kilometer og veien over passet Col du Lautaret var en av disse, den fikk det forklarende navnet D1091. Disse veiene startet normal i sentrum av Paris og spredde seg utover i vifteform over det ganske land, og de ble både navngitt og merket deretter. Hensikten var nok at de som skulle til Paris enkelt skulle finne frem. Den dag i dag er det fortsatt et problem for de som kjører bil gjennom Paris. De aller fleste veiskilt peker nemlig i retning av Paris sentrum og da finner man enkelt Triumfbuen, men få viser hvordan du skal komme deg ut av byen igjen for å finne disse andre veisystemene. Nullpunktet og senter for dette veisystemet ligger heller ikke i den gigantiske rundkjøringen ved Triumfbuen, men derimot ved katedralen Notre-Dame midt i sentrum av Paris. Her finnes det en beskjeden rund merkestein utformet som et kompass som er nedfelt i brolegningen. Den kalle «Kilometre Zero» og markerer sentrum og knutepunkter for alle disse veiene som Napoleon en gang besluttet å bygge.
Tilbake til Col du Lautaret kan det også her nevnes at passet har vært klatreetappe i flere Tour de France ritt. Det som er spesielt her er at det ikke er så veldig bratt opp, men at det er lange seige bakker bra bunn og opp til toppen. Underveis passeres en del spennende naturfenomen som absolutt bør tas nærmere i ettersyn - enten man er bilist, syklist eller fotturist.