onsdag 11. september 2024

Douro dalen, Portugal



Douro-elven, som renner gjennom Spania og Portugal, er kjent for sine imponerende natur, de enorme vinmarkene og ikke minst noen sluseanlegg som det nesten ikke finnes maken til andre steder i verden. 




Vinmarkene og historiene bak de ulike produsentene av Portvin er beskrevet andre steder så her tar vi heller tak i noen fun-facts om sluser. Det er flere sluseanlegg som gjør Douro elven navigerbar for store båter, spesielt på den portugisiske delen av elven. 


Disse er slusene Crestuma og Carrapatelo. Crestuma er riktig nok en serie på fem kammer, mens slusen ved Carrapatelo-demningen er den høyeste slusen langs Douro - og det er her Europas høyeste enkeltkammer sluse, med en høydeforskjell på rundt 35 meter. 



Begge disse slusene er viktige for navigeringen av Douro-elven med sideelvene og realiseringen av disse viser et imponerende ingeniørarbeid. Og når vi første er inne på sluser så tar vi med en liste over noen andre viktige og berømte  slusekammer:



  • Europas høyeste sluse er Crestums-Lever slusen som ligger i Duoro dalen i nærheten av byen Marco de Canaveses i Portugal. Denne har en løftehøyde på 35 meter.
  • Den 2 høyeste slusen i Europa kalles «Jernporten» og ligger i Donau, på grensen mellom  Serbia og Romania. Den har en løftehøyde på 34 meter.
  • Den 3. høyeste slusen i Europa ligger og i Douro dalen og heter Valeira slusen. Den er i nærheten av byen São João da Pesqueira. Den har en løftehøyde på 32meter
  • Den høyeste slusen i Asia er Gezhouba-slusen, som ligger på Yangtze-elven i Kina. Slusen har en løftehøyde på ca. 30 meter.
  • Den høyeste slusen i USA er Wilson-slusen, som ligger på Tennessee-elven nær Florence, Alabama. Slusen har en løftehøyde på ca. 28 meter. Wilson-slusen Den ble bygget i 1927 og var da verdens  høyeste sluse.
  • Den høyeste slusen i Russland er på Volga-elven (Europas lengste elv) er sluse nummer 15 ved Volga-Don-kanalen. Den har en løftehøyde på omtrent 27 meter.
  • Den nest høyeste slusen på Donau er Gabčíkovo-slusen, som ligger i Gabčíkovo, Slovakia. Denne har en løftehøyde på 23 meter.
  • Den høyeste slusen på Rhinen er Iffezheim-slusen, som ligger nær Iffezheim i Tyskland. Denne har en løftehøyde på ca. 13 meter.
  • Den høyeste slusen i Norge er i Bandak-Nordsjøkanalen (Telemarkskanalen) ved Eidfoss. Den er 10 meter høy og ble åpnet i 1892.
  • Den høyeste slusen i Afrika er Cahora Bassa-slusen, som ligger ved Cahora Bassa-demningen på Zambezi-elven i Mosambik. Her er løftehøyden usikker da vannstanden varierer mye. Bassa-demningen er en av de største vannkraftverkene i Afrika
Hvis vi heller skal måle lengde på enkelt kammmer i slusene så ser bilde annerledes ut for da er Krasnoyarsk slusen i Russland verdens største


Den ligger på Yenisei elven og har et slusekammmer som er 1,065 meter langt. Yenisei elven renner fra Mongolia gjennom Sibir til Karahavet og den er en av de største elvene i Russland.


Douro-dalen i Portugal ble farbar med cruisebåter etter byggingen av en rekke sluser på elven. Arbeidet med å gjøre elven navigerbar begynte på 1960-tallet, og i løpet av 1970- og 1980-årene ble flere vannkraftverk og tilhørende sluser ferdigstilt. 


Dette gjorde det mulig for skip å navigere langs hele elven fra Porto ved Atlanterhavskysten og oppover til spanskegrensen.


Den siste store slusen, Carrapatelo-slusen, ble ferdigstilt i 1972. Etter dette ble Douro fullt ut tilgjengelig for turistbåter og elvecruise, og Douro-cruisene begynte å bli en populær turistattraksjon på 1990-tallet.


Slusene spiller en avgjørende rolle i å gjøre elven farbar, spesielt fordi Douro har betydelige høydeforskjeller og tidligere var kjent for sine farlige strømmer og fosser.

Et KI generert bilde av Douro dalen illustrerer hvordan landskapet ville sett ut med terrassert vindyrking, men uten regulert vann i elven

KI generert topografisk bilde av Douro dalen uten vann

…og hvis du heller foretrekker jernbane før båt så går det en gammel rute mellomn Porto og Tua. Det gamle damplokomotivet og de 5 historiske vognene ble bygget av Henschel & Son i 1925, men er dessverre ikke lenger i drift. Denne jernbanestrekningen  - som opprinnelig gikk fra Porto i Portugal til Salamca i Spania. Den siste delen av baner er nå nedlagt. Sjekk ut billetter og reiseruter før du evt. starter på denne turen.