Porto er mest kjent for å være Portugals nest største by og for sin portvinindustri. Byen ligger ved munningen av elven Douro. En attraksjon er Dom Luís I-broen, Ribeira-kvartalet med salgsboder og mindre barer langs elvebredden, og den imponerende katedralen Sé do Porto oppe i byen - i tillegg til mange andre museer og kunstgallerier.
Porto og Gaia er egentlig 2 helt separate byer som ligger på hver sin side av Douro elven, Porto på nordsiden og Gaia på sørsiden av elven. Opprinnelsen var at det - før elven ble skikkelig flomsikret - kunne i lange perioder være flomperioder som gjorde det umulig å krysse elven.
I dag er det 6 broer som går over elven og det er 2 nye under bygging. Når disse er klar blir det undergrunnsbane mellom de gamle byene. I Porto og Gaia bor det ca. 1,5 mill. 2 mill. mennesker og hvert år er det ca 30.000 studenter ved byens universitet..
Byens historie går langt tilbake i tid. Den ble grunnlagt som en romersk handelsby Pontus Cale rundt 200 f.vt Man tror at det opprinnelige romerske bynavnet "Portus Cale" kan være opprinnelsen til navnet «Portugal»
Under middelalderen var Porto en betydelig handels- og sjøfartsby, og den var helt sentral i dannelsen av kongedømmet Portugal. I 1120 ble den portugisiske nasjonen formelt etablert, og den første kongen, Afonso I (kjent som Afonso Henriques), ble født her. På 1300-tallet ble Porto viktig for handelen i Portugal. På 1400-tallet var det mange oppdagelsesreiser som startet her og dette bidro til oppblomstringen av Portugals maritime hegemoni
På 1600- og 1700-tallet vokst byen og den ble kjent for både en stor tekstilindustri og for handel med portvin. På 1800-tallet ble Dom Luís I-broen bygget over elven til Vila Nova de Gaia på den andre siden av Douro-elven. Broen ble konstruert av den belgiske ingeniøren Théophile Seyrig. Han var en elev av den berømte franske ingeniøren Gustave Eiffel (altså ham med tårnet midt i Paris). Broen ble ferdigstilt i 1886 og er en ikonisk dobbeldekkbro som krysser elven og forbinder Porto med Vila Nova de Gaia. Théophile Seyrig var i en periode partner i Gustave Eiffels selskap, men designet denne broen på egen hånd etter at dette partnerskapet ble oppløst.
Porto perioder med politisk og økonomisk uro, inkludert militærdiktatur og revolusjon. Etter en sivilisert overgang rundt 1970 har byen opplevd en betydelig modernisering og utvikling. I dag er Porto kjent som en kulturby som tiltrekker seg turister fra hele verden. Den er og kjent for sin spesielle arkitektur og rike historie som gjenspeiles i bybildet.
A
Den opprinnelige byen er nok gamlebyen i Porto (som står på UNECO verdensarvliste), mens de aller fleste selskapene som har gjort det godt innen produksjon og handel med den berømte portvinen ligge langs elven i Gaia. Herfra ble opprinnelig druene frakten med båt fra de enorme vinmarkene lenger oppe i elven til foredling i Villa Nova de Gaia. I dag produseres vinen i store fabrikker nærmere vinmarkene og lagres og distribueres gjennom sentrale lager i Villa Nove de Gaia. Den korteste lagringen er et par år, mens den eldste er lagt på eikefat i opp til 80 år.