Stelvio passet er Italias høyeste fjellovergang. Det ligger mellom vintersportsstedene Bormio og Val Gardena – på veien mot Bolzano og Cortina D’ampezzo. Bilveien går på det høyeste opp til 2.757 moh. Utsikten er imponerende på begge sider av passet, men du oppdager raskt at det er vanskelige kjøreforhold. Hele 48 hårnålssvinger opp og omtrent like mange ned igjen. Kurvene er så krappe et det nesten er så vidt man kommer rundt i en engang. Kjøring med alt som er større enn en vanlig personbil er derfor strengt forbudt. Den mest kjente trafikkulykken i dette passet er nok når den verdensberømte engelske racerbilkjøreren Stirling Moss kjørte utfor veien i 1990. Passet er nok like vel mest kjent som en utfordrende klatreetappe på sykkelrittet Giro d’Italia. Det første sykkelritt gikk over her så tidlig som i 1953. Nå stenges passet for biltrafikk en dag i August. Denne dagen arrangeres det sykkelløp over paset. Et sykkelløp med over 8.000 påmeldte. Hvor mange av disse som dør av utmattelse før de kommer til toppen er for øvrig litt uklart.
Veien over passet ble bygget mellom 1820-1825 og poenget var å knytte sammen provinsen Lombardia. Dette var en gang en del av Østerrike. Senere er som kjent Lombardia blitt en betydningsfull region i Italia. BBC programmet «Top Gear» har kåret dette til "The greatest driving road in the world" og utforløypen fra toppen og ned mot Val Gardene («Pista Stelvio») er en av de mest krevende i Wold Cup. Denne passerer for øvrig like utenfor kjøkkenvinduet til alpinlegenden Gustavo Thöni – han som hadde den stygge uvanen å slå vår egen Erik Håker. Tar man disse treningsforholdene i betraktning – så var det kanskje ikke så merkelig.
Passet er bare åpent i 4 korte sommermåneder (Juni - September). Fra toppen av passet er det i denne perioden mulig å ta gondolbaner videre opp til flere imponerende sommerskisenter på isbreene som dekker fjelltoppene. Passet krysser gjennom den enorme nasjonalparken som betegnende kalles "Parco Nationale Grand Paradiso".