«Draken Harald Hårfagre» er verdens største vikingskip bygget i moderne tider. Skipet er 35 meter langt, 8 meter bredt og har et deplasement på 70 tonn. Gokstadskipet var «bare» 23,5 meter langt og 5 meter bredt. Osebergskipet var 21,5 meter langt og 5 meter bredt, men med en langt mer spesiell utsmykning enn Gokstadskipet. Storhaug skipet ble funnet på Karmøy i Rogaland. Dette var på størrelse med Osebergskipet. Her er også Grønngaug skipet funnet, men det var bare 15 meter langt. De 2 siste ble funnet på Avaldsnes på Karmøy og hvem hadde en av sine mange kongsgårder nettopp her - jo nemlig Harald Hårfagre.
«Draken Harald Hårfagre» ble bygget på Vibransøy utenfor Haugesund mellom 2009 og 2012. Dette var skipets hjemmehavn helt til Haugesund kommune uten forvarsel sa opp leieavtalen og skipet måtte flyttes. På den tiden hadde skipet allerede blitt verdensberømt for et eget TV program, og en dramatisk tur til USA med innlagt besøk i bl.a. Chicago. Etter at Haugesund kommune kastet ut skipet ble til slutt den nye hjemmehavnen på Jørpeland i Ryfylke. Der skal den ligge noen år å vente på sin endelige skjebne.
Byggingen av skipet startet i 2009 var ferdig i 2012. Ingen hadde erfaring med å seile et så stort skip så det første året ble benyttet til å eksperimentere med rigging og seil før man la ut på den første ekspedisjonen over Atlanterhavet. «Draken Harald Hårfagre» har 50 årer og det må være to personer på hver av dem. For å kunne ro må man altså ha et mannskap på over 100 mann med årene. Når man seiler holde det med 12-14 mennesker for å håndtere rigg og seil.
Men er dette virkelig et vikingskip?
Vikingene laget i hovedsak to båttyper. De som skulle benyttes i kamp var lange, smale, raske og lett manøvrerbare. De hadde og et lavt fribord som gjorde de enklere å ro eller borde fiendtlige skip. På toppen av dette var de grunne slik at de kunne seiles rett inn på stranden. Den andre båttypen var brukt til transport av handelsvarer og røver gods. Disse båtene var kortere, bredere med et høyt fribord for å øke lastekapasiteten. Dette gjorde at disse båtene ikke var så raske og de var mindre manøvrerbare.
Vikingene laget i hovedsak to båttyper. De som skulle benyttes i kamp var lange, smale, raske og lett manøvrerbare. De hadde og et lavt fribord som gjorde de enklere å ro eller borde fiendtlige skip. På toppen av dette var de grunne slik at de kunne seiles rett inn på stranden. Den andre båttypen var brukt til transport av handelsvarer og røver gods. Disse båtene var kortere, bredere med et høyt fribord for å øke lastekapasiteten. Dette gjorde at disse båtene ikke var så raske og de var mindre manøvrerbare.
"Draken Harald Hårfagre» er en hybrid mellom disse 2 båttypene og den har i tillegg en kjøl som stikker 2,5 meter dypt. Målet med «Draken Harald Hårfagre» var å lage et vikingskip som var det lengste i verden og som hadde ypperlige sjøegenskaper. Resultatet var at båten ikke ble et autentisk vikingskip og heller ikke en flytende festning slik de ble bygget etter vikingtiden rundt 1200 tallet, men egentlig bare en hybrid konstruksjon fra 2012.
Når det er sagt så er «Draken Harald Hårfagre» virkelig et imponerende skip som det ikke finnes maken til i hele verden. I dag fungerer skipet som ambassadør for Ocean Science Innovation som samarbeider med FN og Scripps Ocean Institute i California. Skipet er brukt til PR turer i USA sammen med den norske ambassaden og Norsk-Amerikansk Handelskammer. I 2018 besøkte skipet Washington D.C. og konklusjonen etter dette besøket var - i følge Norges daværende USA ambassadør Kåre R. Aas - at dette var den beste markedsføringen for Norge i USA noensinne!
Funfacts:
Chicago ligger ved Lake Michigan sjøen, en 2,5 timers flytur fra kysten ved New York. Ved folketellingen i 1920 var dette den 3. største byen i USA. På den tiden bodde det allerede 50.000 nordmenn i Chicago og dermed var byen også den 3. største «norske» byen målt i folketall, etter Oslo og. Bergen. I dag er det ca. 11 mill. innbyggere i Chicago.