Ofotbanen er jernbanestrekningen som går mellom byene Narvik i Norge og Kiruna i Sverige. Banen er viktig for passasjerertrafikk, men er nok mest kjent for de enorme godstogene med jernmalm.
Byggingen av Ofotbanen begynte på slutten av 1800-tallet og ble fullført i 1902. Banen ble primært bygget for å transportere jernmalm fra gruvene i Kiruna til den isfrie havner i Narvik. Her ble malmen lastet ombord i skip og eksportert til ulike deler av verden. Ofotbanen var (og er) fortsatt en viktig del av den svenske jernbanenettet og har bidratt til økonomisk vekst og utvikling i hele regionen.
Det er Vy i Sverige som driver med persontrafikk (og det er ikke noe luksus tog…) og Arctic Rail Express som driver malmtransporten. Det går opp til 10 malmtog begge veier pr. døgn. Vi møtte 6 togsett på strekningen fra Narvik til Kiruna. Disse togene transporteres nesten 50 millioner tonn jernmalm - på et enkelt spor. På Ofotbanen transporteres det en større tonnasje pr. år enn på hele det norske jernbanenettet til sammen. Så her er det kanskje noe å lære for de som mener at man absolutt må ha dobbeltsporet bane for å avvikle en relativt marginal jernbanetrafikk i Norge….
Ofotbanen er egentlig bare navnet på den norske siden av grensen (42 km), mens den svenske delen heter Malmbanan – eller mer nøyaktig heter strekningen fra svenskegrensen til Kiruna «Norra Omloppet» og strekningen fra Kiruna til Luleå heter «Södra Omloppet». Hele strekningen er på over 500 km. og passerer gjennom fjellrike landskap, krysser broer og tunneler, og gir panorama utsikt over fjorder, innsjøer og snødekte fjell. Hele togturen fra Narvik til Luleå tar ca. 7,5 timer.
I Luleå er Malmbanan koblet sammen med det svenske jernbanenettet. I Norge stopper den i Narvik uten noen forbindelse til det norske jernbanenettet. Reisen med denne jernbanen regnes som en av verdens fineste togturer, og den har blitt en populær for turister som ønsker å oppleve den storslåtte naturen nord i Norge og Sverige.
Jernmalmen fra Kiruna var viktig for den tyske våpenindustrien og Narvik fikk dermed en stor strategisk betydning for krigen. På tross av sin påståtte nøytralitet fortsatte Sverige å eksportere jernmalm direkte via Narvik til Tyskland både under og etter invasjonen i 1940. Norddalsbroen var etter hvert preget av forfall og material slitasje. Det var ikke mulig å sikre dette så sporet ble derfor lagt om etter de opprinnelige planene frem til Gamle Bjørnfjell stasjon. I 1988 gikk det siste toget over Norddalsbroen.
Hvis du nå tenker at det hadde vært kjekt å ta toget videre sørover til Stockholm eller Gøteborg så har du faktisk 2 alternativ. Det ene er å ta hovedbanen langs kysten fra Boden like utenfor Luleå til Stockholm. Det andre er å ta en spesiell og over 100 år gammel jernbane som heter "Inlandsbanan" fra Gâllejarve til Mola og derfra vanlig tog videre til Stockholm eller Gøteborg. Denne helt spesiell jernbanen inne i landet minner om en trikk. Den er koblet opp med Ofotbanen i Gâllejarve og den går tett på naturen helt til Mola.Trafikken på banen kan bestå av kun et enkelt lokomotiv (og kanskje en enkel ekstra vogn dersom det er mange reisende), men du kan og leie deg et helt eget togsett med et originalt damp lokomotiv dersom gullkortet virker. Uansett må du regne god tid for dette er ikke noe hurtigtog....